Freelance

Freelance opdrachten verzamelen: zo zorg je voor een stabiele aanvoer

Als ZZP’er weet je waarschijnlijk maar al te goed dat de freelance opdrachten niet zomaar komen aanwaaien. Je moet hier, vooral in het begin, actief achteraan, want je hebt nog geen bekendheid, geen zichtbaarheid en geen reputatie. Het is niet alleen de bedoeling dat je nu opdrachten verzamelt, maar dat je ook een basis opbouwt waarmee je in de toekomst op een stabiele aanvoer van opdrachten kunt rekenen. En als je daar nu meer werk in steekt, dan heeft dat je meer zekerheid in de toekomst. Lees daarom hier verder over hoe je freelance opdrachten kunt verzamelen en hoe je ervoor zorgt dat deze blijven komen.

  1. Freelance opdrachten via een platform

De meeste branches hebben online platforms waar opdrachtgevers die een freelancer zoeken in contact worden gebracht met aangesloten specialisten. Dit is een uitstekende manier om nu aan freelance opdrachten te komen, maar ook om deze te blijven ontvangen. Je betaalt een kleine bijdrage en kunt dan op opdrachten reageren. Word je door de opdrachtgever uitgekozen, dan mag je deze uitvoeren. Hoe meer opdrachten je uitvoert, hoe beter je reputatie op het platform en hoe groter de kans dat je de volgende keer weer gekozen wordt. Werkgevers kunnen je ook een score geven, waardoor anderen kunnen zien dat je kwaliteit levert. Door een goede reputatie op te bouwen op het platform en een hoge klantvriendelijkheid te laten zien, zal dit altijd een bron van freelance opdrachten blijven om op terug te vallen.

  1. Online zichtbaarheid en -aanwezigheid

De meeste mensen die een specialist zoeken proberen deze via Google te vinden. Als jij je online marketing goed onderhoudt, dan komen jouw pagina’s naar voren als iemand naar je diensten of producten zoekt. Daarvoor moet je werken aan zoekmachine optimalisatie, aan zoekmachine adverteren en aan je sociale media kanalen. Door een goede aanwezigheid op te bouwen online, zal je aanzienlijk meer verkeer naar je website trekken en dat levert natuurlijk freelance opdrachten op. Dat betekent dat je moet werken aan het opbouwen van je volgers op sociale media, aan je positie in de zoekmachine resultaten en aan adverteren aan de exacte doelgroep.

  1. Vergeet je analoge netwerk niet
Lees tip:  Dit zijn de zaken waarmee een interim CFO uw bedrijf kan voorthelpen

Je online netwerk is dus een belangrijke bron van werk, maar ook je persoonlijke netwerk moet worden onderhouden. Je vrienden, familie, voorgaande klasgenoten, oud-collega’s en zelfs de caissières in de supermarkt zijn je ambassadeurs. Houd dit netwerk tevreden en ze zullen je aanraden aan hun eigen netwerk en je dus freelance opdrachten opleveren. Hoe tevredener en groter je netwerk, hoe succesvoller ze voor je zullen zijn. Laat dus iedereen weten wat je doet, waarom je er zo goed in bent, geef ze geschenken, vertel ze waarom jij de beste keuze bent en hoe men je kan vinden. 

Headfirst – Topopdrachten vragen om de beste professionals.

Een stabiele aanvoer van werk

Al deze opties leveren je freelance opdrachten op, zowel nu als in de toekomst. Zorg ervoor dat je je platform en netwerken goed onderhoudt en je hebt een perfecte basis voor een stabiele en constante aanvoer van werk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *