Als een familielid overlijdt is het vaak een erg vervelend process. Naast dat u moet verwerken dat die persoon er niet meer is, spelen er vaak ook vele andere zaken wat geregeld moet worden. Onder ander het ontruimen van de woning kost veel tijd en moeite. Het is vaak ook een process dat vaak lang en moeizaam voor de nabestaanden is, daarom geven wij een aantal tips om het process wat aangenamer te maken.
- Vergeet niet de kleine zaken
Allereerst is het belangrijk een plan van aanpak te maken, wat moet als eerst gedaan worden en wat kan nog even wachten? Wat in ieder geval erg belangrijk is, is om contact op te nemen met de verhuurder, het regelen van de hypotheek, verzekeringen en eventuele leningen. Dit zijn grote en belangrijke dingen die vaak niet over het hoofd worden gezien, echter kleinere dingen als het opzeggen van telefoon abonnementen en lidmaatschappen is iets waar men vaak later pas achter komt. Daarom is het verstandig een checklist aan te maken en ook goed onder de andere nabestaanden te communiceren wat er op deze lijst moet komen te staan.
- Het ontruimen van een woning
Naast dat u alle abonnementen en lidmaatschappen moet regelen wordt er vaak ook nog veel meer “rommel” achtergelaten. Dus, hoe werkt een huis ontruimen eigenlijk? Als een huis wordt verkocht moet deze allereerst ontruimt moeten worden, dit kunt u natuurlijk zelf doen, maar in de meeste gevallen zal dit een tijdrovende klus zijn. Vaak zijn er bij spullen namelijk een emotionele waarde verbonden en blijft u misschien langer bezig of u dit wel weg wilt doen of niet. In zo’n geval is het misschien beter om een woning ontruimingservice service in te schakelen. Dit zijn namelijk bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en de woning snel en efficiënt kunnen ontruimen, zodat het vervolgens verkocht, weggegooid of meengenomen kan worden.